Beatrix Potter


Beatrix Potter va néixer el 1866 i va créixer amb una vida convencional i protegida de la realitat del moment en mig d'una família de bona posició. No va anar a l'escola, sinó que va ser educada per institutrius a la seva casa de Londres, per tant va tenir poques oportunitats per relacionar-se amb altres infants. Tenia un únic germà, Bertram, tenia sis anys menys. Quan el seu germà anava a l'escola, els companys que li quedaven a Beatrix eren els animals domesticats. Passava hores observant-los, estudiant el seu comportament i dibuixant-los amb gran mestria. A l'estiu, el pare de Beatrix Potter llogava una casa de camp durant tres mesos, primer a Escòcia i després al districte dels Llacs d'Inglaterra. En aquelles llargues vacances, Beatrix i Bertram podien explorar el camp i aprendre coses sobre les plantes i els animals a partir de la seva observació.
La carrera de Beatrix Potter com artista i autora de contes per a infants va començar el 1902, amb la publicació de Frederick Warner de El cuento de Perico el conejo travieso . Diferents editorials van rebutjar prèviament el relat, però al públic li va encantar quan va apareixer. Beatrix estava plena d'idees i va produir per terme mitjà dos llibres a l'any fins al 1910. Els diners que guanyava li permetien certa independència, encara que seguia vivint a casa dels seus pares. El 1905, l'editor de Beatrix, Norman Warner, li va demanar matrimoni. Tot i l'oposició dels seus pares, que el consideraven una persona del <<comerç>>; i per tant de rang inferior a ells, Beatrix va acceptar, però la prematura mort de Norman a causa d'anèmia, sol unes setmanes després, va posar fi tràgicament al compromís. Aquell mateix any, Beatrix va comprar la seva primera propietat al districte dels llacs, la granja Top Hill, a la població de Sawrey. Després de la mort de Norman, passava allí tot el temps que li era possible. La granja i els terrenys van començar a aparèixer als seus comptes i algunes de les seves il·lustracions més apreciades representen escenaris d'allí que no han canviat fins als nostres dies.
El 1913, quan tenia 47 anys, Beatrix es va casar amb William Heelis, un advocat de la zona i va adoptar Sawrey com a residència permanent. En els últims trenta anys de la seva vida, l'agricultura i la conservació de la terra van ser les seves principals preocupacions, i quan va morir, el 1943, va cedir a l'estat unes dos mil hectàrees de terreny i 15 granges. Va ser una dona extraordinària, dotada d'una imaginació realment original, talent artístic i literari, visió i força mental necessària per a trobar la realització creativa.

ANÀLISI TEXTOS Y PARATEXTOS 'El cuento de Perico y la família de Benjamín', Beatrix Potter


    • PARATEXTOS FORA DEL LLIBRE:
    El format del llibre és rectangular amb les puntes punxegudes i toves. La tapa és encoixinada i les pàgines del llibre estan fetes amb paper gruixut però que no arriba a ser dur. La seva mesura és de 24x29cm. El llibre està format per 29 pàgines sense numerar, i el conte és per a infants de +3 anys. La portada consta principalment de la representació d'un bosc que dóna un efecte de profunditat a tota la composició. Els protagonistes del dibuix són els arbres, les plantes i els animals; en concret els conills que apareixen al centre del dibuix i a un lateral, el conill protagonista del conte. Les siluetes dels arbres són d'un color verd més fosc, fet que ajuda a harmonitzar la composició rectangular dels marges. A més, les plantes i les fulles dels arbres tenen unes línies platejades com a detall, que concorda també amb la silueta de la figura que envolta el títol del llibre, situat a la part superior central de la portada amb lletra fina i lligada de color negre. A la portada hi ha també un petit cercle que especifica unes característiques interactives que té el llibre. Al llom del conte hi trobem un petit dibuix del conill Perico, el protagonista, juntament amb l'especificació de les característiques del llibre, és a dir "con sonidos, luces y un gran desplegable". Al centre d'aquest hi ha el títol del conte amb el mateix format i tipografia que a la portada i tot el llom és del mateix verd clar que tot el fons del bosc dibuixat a la portada. La contraportada és també de color verd clar amb uns arbres als laterals del mateix color que a la portada i a més a més unes flors. Hi posa també el títol del llibre, les característiques especials que té el conte i 3 línies d'incitació a la lectura d'aquest. A baix de la contraportada hi ha una imatge amb el desplegable que es troba a dins i també l'indicador d'edat, les advertències per l'ús de les piles de les llums i el logo de la pàgina web de l'autora. Tota la tipografia del conte és d'un estil de lletra d'impremta de color negre fosc i no hi ha capítols ni títols que puguin avançar el relat. El llibre no pertany a cap col·lecció, per tant, no hi ha sèries. Tot i que evidentment correspon a una editorial (Beascoa) no hi ha cap anagrama per identificar-la, només el nom mateix en majúscules dins la primera pàgina del conte.

    • IL·LUSTRACIÓ:
    La imatge només representa el principi del text i les il·lustracions reinterpreten d'alguna manera el que diu aquest, ja que no hi ha el dibuix exacte del qual es narra sinó trossos.En l'estudi de la seqüenciació i deflegmació de les imatges, les il·lustracions són tancades, no inciten a afegir-hi més personatges o a introduir-nos-hi nosaltres. Són grans i generalment orientades als laterals o al centre, és el text que sembla adaptar-se entorn dels dibuixos. No hi ha cap imatge congelada o específica en relació a les altres, tot és un relat sol. El registre narratiu descriu tot el que passa en la conducta i en l'ambient i les il·lustracions s'han mantingut constants i fidels amb aquest i el text. Els tipus de personatge són els mateixos que apareixen al text i la il·lustració els descriu repetint el que diu el relat.Al conte hi apareixen diferents escenaris, tant exteriors com interiors o a alguna pàgina s'hi poden observar els dos (la pàgina en què surt el jardí i l'interior de la casa de la tieta Gregoria). Els espais interiors són el sac i la casa de la tieta Gregoria, i els espais exteriors, són el jardí i on es troben els conills. També hi apareix un escenari desplegable, és la casa dels conills i és un espai interior.Cada imatge que apareix és diferent, i cada conill o personatge expressa dinamisme de la manera que estan representats.Podem deduir que l'estació de l'any en què es basa el conte és la primavera, perquè el prat és verd, els conills i els personatges humans porten jaquetes fines i la llum de l'exterior és assolellat. No apareixen ombres als personatges.La tècnica utilitzada és dibuix amb retoladors de colors i els fons de les pàgines/imatges són impreses (cada pàgina amb el color de l'escenari en què es trobin).La imatge, per nosaltres, enriqueix i aporta gran part del significat de la història, ja que acompanya el text i podem observar l'expressió dels conills i dels humans.
    FITXES D'ALTRES LLIBRES DE L'AUTOR: 

    Autor
    Beatrix Potter
    Títol
    Las travesuras de Perico el conejo y sus amigos: cuentos de diabluras y trastadas



    Número d’edició
    Tercera edició
    Responsabilitat secundaria: traduccions
      Castellà: Fabián Chueca
    Il·lustrador
    Beatrix Potter
    Editorial
    Beascoa
    Ciutat i any d’edició
    Barcelona 2002
    Col·lecció
    -
    Número de pàgines
    196 pàgines
    Número de volums dels que consta
    -
    Edat recomanada
    7 - 12 anys
    Síntesi
    Llibre format pels millors contes del famós personatge de Beatrix Potter.


    Autor
    Beatrix Potter
    Títol
    Cuentos completos


    Número d’edició
    Tercera edició
    Responsabilitat secundaria: traduccions
    Fabián Chueca i Ramón Buckley
    Il·lustrador
    Beatrix Potter
    Editorial
    Beascoa
    Ciutat i any d’edició
    Barcelona 2002
    Col·lecció
    -
    Número de pàgines
    400 pàgines
    Número de volums dels que consta
    -
    Edat recomanada
    7 - 12 anys
    Síntesi
    Llibre format pels 23 contes i poesies de Beatrix Potter. Els textos son complets i sense abreviar, i s’inclouen totes les il·lustracions originals. Aquests contes estan col·locats en l’ordre de la publicació per primer cop, per poder seguir les seqüències adequades tot i que cada historia es independent de les altres.





    Comentaris

    Entrades populars d'aquest blog

    Blogs dels altes companys

    Antonio Rubio

    1001 Libros infantiles que hay que leer antes de crecer